Naturalne źródła witaminy D3

Witamina D – niezbędna dla zdrowia

Witamina D pełni w organizmie szereg niezwykle ważnych funkcji. Dla naszego organizmu podstawowe znaczenie ma występowanie dwóch jej form, które różnią się od siebie budową łańcucha bocznego – witamina D2 (ergo kalcyferol) oraz witamina D3 (cholekalcyferol). Naturalna witamina D3 odgrywa istotną rolę w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej i sprawia, że nasze kości są zdrowe i mocne, pomaga też w zwalczaniu próchnicy. Korzystnie oddziałuje na układ nerwowy, mięśniowy i odpornościowy, wpływa na sprawne działanie metabolizmu, stymuluje działanie wątroby, a badania wykazują, że może minimalizować ryzyko występowania raka. Nie ma więc wątpliwości, że warto wiedzieć, gdzie występuje witamina D3 i jak utrzymać jej prawidłowy poziom.

Skutki niedoboru witaminy D i D3

Niedobór witaminy D i D3 wpływa negatywnie przede wszystkim na kości. U osób z jej niedoborem częściej występuje krzywica, osteomalacja i osteoporoza. Dieta uboga w naturalną witaminę D prowadzi również do chorób układu krążenia, może zwiększać ryzyko występowania cukrzycy, otyłości, osłabienia mięśni czy chorób autoimmunologicznych. O prawidłowy poziom witaminy D powinny dbać także kobiety w ciąży. Gdzie zatem występuje naturalna witamina D3?

Witamina D – występowanie

Naturalna witamina D3 nazywana jest witaminą słońca, ponieważ powstaje w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. Jest to najbardziej efektywny sposób, by utrzymać w organizmie jej prawidłowy poziom. Nie zawsze jednak mamy możliwość spacerów i ekspozycji skóry na słońcu, zwłaszcza jesienią i zimą, gdzie słońca jest jak na lekarstwo. Naturalna witamina D występuje w tłustych rybach (węgorz, łosoś, śledź, makrela) oraz w nabiale (jajka, sery, mleka). Niestety, aby utrzymać witaminę D na odpowiednim poziomie, trzeba byłoby jeść codziennie 20 dag łososia lub… 20 jajek albo pić 80 litrów mleka. Dieta może pomóc w utrzymaniu odpowiedniego poziomu witaminy D3 w organizmie, ale niestety, nie wystarczy, by pokryć całe dzienne zapotrzebowanie. Z tego powodu, zwłaszcza w okresach jesienno-zimowych, warto zadbać o zdrowie i sięgać po wartościowe suplementy, gdzie występuje naturalna witamina D.